tisdag 6 november 2012

Katrin, Katrin...


Oj vilken storm, snacka om Gudrun, Hilda och Agda i samma kopp te! Jag snackar givetvis om Katrin´s syn på sats reklam, ni som lyckats missa det läs här: http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=2272998

Innan du läser vidare måste du först att jag tar avstånd från Katrin och hennes syn på hälsa, utseende och de flesta andra värderingar som snurrar i hennes huvud.

Läs ovanstående 1 gång till. Nu så.

 
SATS reklam med den små runda (jag refererar till övriga modeller) Josephine 33 år. I 13 år har hon tränat på SATS. Hon tränar helst Bodypump och cykling. Där stannar vår kunskap om henne.

Det som inte framgår i texten är om hon har tränat Bodypump 1 gång på 13 år och cykel 1 gång på 13 år. Eller tränar hon 2 pass/dag? Tränar hon 2 ggr/vecka. Det framgår inget om hennes kosthållning, mål med träningen, ja vi vet inte mycket om henne. Därför har vi inte möjlighet att bedöma hennes träning (aldrig som person) och därför gör Katrin en jäkligt korkad grej. Josephine 33 år gör helt enkelt ett modell uppdrag. Vi vet inte om hon som person står bakom SATS värderingar, vi vet inte om avsaknaden till leken berodde på svårigheten att ta sig till gymmet eller något annat. Vi vet inte om kärleken är till: SATS, träningen eller killen i receptionen.


Många läsare och kommenterat hennes inlägg med påhopp och elak ord om Katrin, SATS och mot andra kommentatorer (om det heter så). Väldigt underligt tycker jag! Det är som att bekämpa krig med krig, eld med eld. När jag läste igenom kommentarerna fastnade jag för några ord som kom upp ofta.

·        Normalt

·        BMI

·        Hälsa

 
Vad är Normalt? Ja vad är normalt? Du kan inte säga att ett beteende är normalt eller onormalt. Referensplanet till normalt grundar sig helt i vilken livssituation du befinner dig själv i, hur du är uppfostrad och vilka du umgås med. Normalt är alltså ett tillstånd då du är lika sjuk som alla andra i din omgivning.

Vad är BMI? BMI är ett mått framtaget av Världshälsoorganisationen (WHO) på vad som anses vara hälsosamt. Måttet är alltså ett världsomspännande referensvärde som säger att om talat är mellan 18,5 och 24,9 så mår du bra och är hälsosam. Vad då 24,9?! Kommer jag att dö om det är 25? Varför just 24,9? Ganska trubbigt mått eller? Tidigare pratade man om att längden minus 100 var ett ganska bra mått på hur mycket du skall väga. Om jag är 1,80 cm lång och väger 80 kg är jag på gränsen till överviktig enligt WHO. Under tävlingssäsong väger jag ca 74 kg och då hamnar jag i gruppen normal. Jag har då ca 8 % underhudsfett, är det ett medelvärde för en svensk kille? Skulle inte tro det. BMI är ett mått som fungerar på överviktskliniken och där skall den stanna. Där alla har samma ”normala” aktivitetsnivå, kosthållning etc.
 

Hälsa, vad är hälsa? Jag tycker inte att du kan sätta ett ord på hälsa, det är en livsstil som innehåller flera olika parametrar. Ett aktivt liv kan ge dig en hälsosam fysik. Ett trivsamt arbete ger dig en bra psykiskhälsa. En bra kosthållning ger dig ett hälsosamt näringsintag. När du har lite av allt har du ett hälsosamt liv. Du måst ha en sysselsättning att gå till dagligen, du måste aktivera dig, du måste tänka på vad du sätter i dig för föda, du måste känna och ge kärlek, du måste vara stressad ibland osv.

Att säga att SATS, Worldclass eller vad kedjan än heter skapar ett hälsosamt leverne är ren och skär bull shit. Träningen är endast en liten del av ett hälsosamt liv. Du kan köra hur mycket spinning du än vill om du inte äter, vilar och känner dig uppskattat.

 
Det är även flera som tycker att det är bra att Katrin inte står upp för SATS värderingar för då slipper de se henne där. Om det är viktigt för vissa att inte se henne på gymmet så skapar det väl någon form av hälsobringande aktivitet och i det fallet är det bra.

Jag har personligen en annan syn av SATS värderingar och hälsoarbete. Jag har jobbet ett par år som PT där och kan säga att utsidan är annan än insida.

Här kommer några av SATS hälsovärderingar

·        Du förväntas jobba gratis

·        Jobbar du som PT får du endast betalt för timmen du har kunden. Detta resulterar i att PT, instruktörer etc. bokar kunder utan att ha raster. Maten ersätts med pulver och piller

·        De flesta av personalrummen är sunkiga och luktar mögel och svett

·        Städpersonal sägs upp och städning utförs av instruktörer, PT och andra ”gratisjobbare”

·        Allt mäts mot andra center oavsett om det är relevant och går att uppnå. Skapar psykiskstress


Det kan vara så att man får acceptera villkoren för att jobba där och det har jag inget emot. Men det skapar definitivt inte en hälsosam arbetsplats. Då kan man säga att SATS medlemmar får hälsopoäng genom de anställdas ohälsa. Rätt eller fel? Den frågan måst du som medlem ställa dig, innan du tar in SATS värderingar i detta.

Min slutsats i detta är att Katrin gör en otroligt korkad grej, folk refererar till saker de inte har en aning om vad det innebär, SATS har ingen avsikt i att skapa ett hälsosamt samhälle, utan att gynna aktieägarna först och främst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar